Forum Sympatyków Janusza Korwin-Mikkego
i innych zwolenników WOLNOŚCI
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum Sympatyków Janusza Korwin-Mikkego Strona Główna
->
Hyde Park
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie GMT - 3.5 Godziny
Skocz do:
Wybierz forum
JKM
----------------
Strony internetowe JKM
JKM Media, wydarzenia
Humor, na luzie
Biuro Prasow UPR
Książki JKM
Polityka ogólniej
----------------
Polityka i bieżące wydarzenia
Ideologia, religia, światopogląd
Manipulacje w mediach
Sondaże
Absurdy Status Quo
Artykuły
Książki innych autorów
Unia Europejska
Wszystkie inne sprawy
----------------
Uwagi techniczne do naszego forum
O użytkownikach
Hyde Park
Kosz
Łącza i banery
----------------
Strony prawicowe, prokpitalistyczne
Tłumaczenia hiszpański
Archiwum
----------------
Eurowybory 2009
Unia Polityki Realnej
SM UPR
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
ciszu
Wysłany: Wto 10:20, 08 Kwi 2008
Temat postu: 3 ustawy o Służbie Zdrowia - pytanie
Cytat:
USTAWA
o finansowaniu Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Rozdział I
Przepisy początkowe
Art. 1
Wprowadza się nowy system finansowania Zakładów Opieki Zdrowotnej oparty na wewnętrznym budżecie dynamicznym.
Art. 2
Budżet zwany teraz Budżetem Dynamicznym, przyznawany jest corocznie w oparciu o statystyki danego Zakładu Opieki Zdrowotnej z ostatnich 12 miesięcy przed każdym rozpoczętym rokiem kalendarzowym.
Art. 3
Likwiduje się Narodowy Fundusz Zdrowia i przemianowuje się go na Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej. Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej zajmuje się ustalaniem budżetów Zakładów Opieki Zdrowotnej i tworzeniem statystyk.
Art. 4
Każdy Zakład Opieki Zdrowotnej otrzymuje własny budżet do rozporządzania przez struktury władzy wewnętrznej w oparciu o regulacje prawne Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 5
Budżety Zakładów Opieki Zdrowotnej uzależnione są bezpośrednio od instytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwa właściwego do spraw Zdrowia oraz instytucji od niego zależnych..
1. Jednostki Samorządowe tracą prawa do administracji finansowania Zakładów Opieki Zdrowotnej.
2. Fundusze strukturalne jednostek administracyjnych przeznaczane na zakłady opieki zdrowotnej trafiają do Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej i z niego dystrybuowane są do Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Art. 6
Budżet Zakładu Opieki Zdrowotnej może być dofinansowywany przez instytucje niezależne oraz darowizny.
1. Tworzy się Fundusz Rezerwowy który służy do zapobiegania niedostatkom finansowym Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Rozdział II
Przepisy szczegółowe dotyczące Budżetu Dynamicznego.
Art. 7
Budżet Dynamiczny przyznawany jest w skali roku kalendarzowego i przeznaczany na 12 miesięcy z góry.
Art. 8
Dysponowanie zasobami Budżetu przekazuje się odpowiednim organom wewnętrznym zakładu opieki zdrowotnej mianowanych przez zarząd.
Art. 9
Z budżetu finansowane są wszelkie usługi medyczne świadczone na terenie zakładu opieki zdrowotnej. Operacje finansowe muszą być ewidencjonowane w specjalnie do tego przeznaczonych urządzeniach dostarczanych przez ministerstwo właściwe do spraw zdrowia.
1. Ewidencjonowanie odbywa się na zasadach kas fiskalnych, jednak operacje nie są opodatkowane.
2. Przy każdej operacji ewidencjonowania powinien widnieć podpis pacjenta który skorzystał z danej usługi medycznej, lub osoby której usługa dotyczyła.
3. Ewidencjonowane są także operacje remontowe lub inne służące wypływom z budżetu zakładu opieki zdrowotnej nie związane ze świadczeniem usług medycznych.
4. Ewidencja jest podstawą tworzenia budżetu na rok następny.
Art. 10
Każdy Budżet Dynamiczny dysponuje określonymi z góry środkami dostarczanymi przez Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia za pośrednictwem Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej. Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia ani Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej nie ma prawa do potrącania funduszy na cele inne niż finansowanie zakładu opieki zdrowotnej. Budżet zakładu opieki zdrowotnej nie może być kredytowany. Budżet może zawierać tylko faktyczne środki finansowe.
Art. 11
W razie gdy zasoby budżetu zakładu opieki zdrowotnej nie zostały w pełni wykorzystane, fundusze przechodzą na rok następny niezależnie od ustalonego planu finansowego na rok następny.
1. Fundusze te przekazywane mogą być na wyposażanie zakładu opieki zdrowotnej lub finansowanie usług medycznych,
2. Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia i Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ma prawo do nie przyznawania dodatkowych zasobów finansowych Zakładowi Opieki Zdrowotnej w kwocie większej niż przekazana z budżetu roku poprzedniego. Tzn. Zakład Opieki Zdrowotnej nie może pobrać z Funduszu Rezerwowego kwoty większej niż ta która nie została wykorzystana w roku poprzednim.
1) Przepisy ust. 2 stosuje się gdy kwota niewykorzystana nie przekracza 5% całkowitej kwoty budżetu na rok następny.
Art. 12
Budżet Dynamiczny służy także do finansowania wynagrodzenia personelu Zakładu Opieki Zdrowotnej. Kwoty wynagrodzenia indywidualnego i całkowitego (wszystkich pracowników) ewidencjonowane są w Ewidencji Pracowniczej.
1. Do Ewidencji Pracowniczej przekazuje się dane na temat wydatków na wynagrodzenia dla personelu w skali miesiąca,
2. Na podstawie Ewidencji Pracowniczej przyznaje się finanse do Budżetu Dynamicznego odpowiedzialne za finansowanie wynagrodzeń.
Art. 13
Budżet Dynamiczny dzieli się na podstawowe komórki w liczbie trzech;
1. Komórka Usługi Medyczne, odpowiedzialna za finansowanie usług medycznych świadczonych na terenie Zakładu Opieki Zdrowotnej.
2. Komórka Wydatki Strukturalne, odpowiedzialna za finansowanie operacji remontowych i wyposażeniowych zakładu opieki zdrowotnej.
3. Komórka Wynagrodzenia, odpowiedzialna za wynagrodzenia dla personelu zakładu opieki zdrowotnej.
Art. 14
Komórki budżetu są podstawami do ewidencjonowania. Każdy zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest do ewidencjonowania w sposób zgodny z komórkami budżetu i ich przeznaczeniem.
Art. 15
Budżet może otrzymywać dodatkowe finanse w razie niewykonalności budżetu rocznego tzn. gdy wydatki były większe niż przewidziane. Fundusze na ten cel dysponowane są z Funduszu Rezerwowego którego wielkość ustala Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia i ministerstwo właściwe do spraw finansów państwowych.
Art. 16
Budżet Dynamiczny tworzony jest przez Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia którego przedstawicielem jest Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej, w porozumieniu z władzami Zakładu Opieki Zdrowotnej.
1. Podstawą budżetu jest dokument „Budżet Dynamiczny na rok xxxx” gdzie ciąg liter xxxx jest datą roczną na który budżet jest tworzony.
Art. 17
Dokument „Budżet Dynamiczny” powinien zawierać informacje na temat:
1. Wydatków za rok bieżący,
2. Przewidywanych wydatków na rok następny,
3. Dochody niezależne z roku bieżącego
4. Dochody niezależne przewidywane w roku następnym.
Art. 18
Budżet na rok następny tworzy się przed końcem 11 miesiąca roku bieżącego, i zatwierdza ostatecznie w pierwszym tygodniu roku następnego.
Art. 19
Niezgodności z wyliczeniami z 11 miesiąca roku bieżącego w stosunku do wydatków poniesionych w miesiącu 12 roku bieżącego, wyrównuje się przed końcem 1 miesiąca roku następnego.
Art. 20
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest do monitorowania stanu budżetu Zakładu Opieki Zdrowotnej w skali kwartału. Aktualne dane ewidencji powinny być analizowane i porównywane z danymi ewidencji danego kwartału w stosunku do roku minionego.
Art. 21
Budżet nie może być dysponentem funduszy do celów innych niż finansowanie pracy zakładu opieki zdrowotnej.
Rozdział II
O wpływach i wypływach budżetu
Art. 22
Budżet zyskuje pieniądze ze środków państwowych i prywatnych
Art. 23
Wpływy państwowe określane są na:
1. Dochody państwa ze składek zdrowotnych i ubezpieczeniowych
2. Dochody państwa z pozostałych wpływów budżetowych.
Art. 24
Wpływy prywatne określane są na:
1. Darowizny
2. Sprzedaż sprzętu medycznego,
3. Sprzedaż wyposażenia szpitala
4. Sprzedaż gruntów i nieruchomości należących do szpitala.
Art. 25
Wypływy z budżetu dynamicznego określa się na:
1. Świadczenie usług medycznych,
2. Wynagrodzenia dla personelu medycznego
3. Koszty utrzymania zakładu opieki zdrowotnej
4. Opłaty za wykorzystanie energii elektrycznej, gazu i wody
Art. 26
Budżet Dynamiczny służy do zakupu leków oraz osprzętu medycznego, zgodnie z zapotrzebowaniem szpitala. Nabyte w ten sposób środki lecznicze nie mogą być sprzedawane osobom trzecim. Dopuszcza się handel pomiędzy placówkami zdrowotnymi, z zastrzeżeniem iż muszą być one Publicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej.
1. Rozporządzenie Ministra do spraw zdrowia może jednostkowo dozwolić do określonej transakcji.
Art. 27
Wpływy prywatne na fundusz dynamiczny nie są opodatkowane.
Rozdział III
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej
Art. 28
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej przejmuje kompetencje i zadania Narodowego Funduszu Zdrowia na zasadach opisanych w ustawie.
Art. 29
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej w skrócie zwany NUOZ, dysponuje środkami budżetu państwa odpowiedzialnymi za zdrowie. Zwierzchnikiem NUOZ jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Art. 30
Zadaniem NUOZ jest odpowiednie rozdysponowanie środków budżetowych państwa, na budżety dynamiczne zakładów opieki zdrowotnej. Budżety przydziela on na podstawie statystyk i ewidencji prowadzonych przez zakłady opieki zdrowotnej.
Art. 31
Kompetencje Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej ustala się na;
1. Dysponowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na zdrowie, w celu finansowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
2. Prowadzenie ewidencji pacjentów na zasadach kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia
3. Ewidencjonowanie pacjentów którzy zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, płacą składki określone w ustawach.
4. Określane wpływów i wypływów finansowych odpowiedzialnych za finansowanie budżetów dynamicznych.
Art. 32
Likwiduje się obowiązek zawierania umów o udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia zwanym teraz Naczelnym Urzędem Opieki Zdrowotnej.
Art. 33
Na podstawie Ustawy o umowie o obsługę medyczną ustala się, iż każdy obywatel który nie zawarł takowej z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, zobowiązany jest do płacenia składek na świadczenia zdrowotne i ubezpieczeniowe wg obowiązującego prawa
Art. 34
Umowy o pracę zawarte z Narodowym Funduszem Zdrowia zostają rozwiązywane i podpisywane na nowo z zakładem opieki zdrowotnej w z którym obywatel zawiązał stosunek pracy na podstawie działań Narodowego Funduszu Zdrowia.
1.Każdy zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest do ponownego zatrudnienia pracowników na zasadach ustalonych w umowach zawartych między Narodowym Funduszem Zdrowia a pracownikiem, do czasu ich umownego wygaśnięcia.
Art. 35
W związku z Art. 34 likwiduje się stosunek pracy do Narodowego Funduszu Zdrowia zawierany przez pracowników zakładów opieki zdrowotnej, a kompetencje zatrudniania pracowników przekazuje się władzom zakładu opieki zdrowotnej.
Art. 36
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ustala corocznie podział funduszy z budżetu państwa na finansowanie budżetów dynamicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Art. 37
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ustala wysokości wpływów do budżetów dynamicznych na podstawie ewidencji prowadzonych przez zakłady opieki zdrowotnej oraz własnych danych statystycznych.
Art. 38
Na podstawie ewidencji prowadzonych przez zakłady opieki zdrowotnej, określa się wpływy na komórki budżetowe na podstawach:
1. Ilości pacjentów z roku poprzedniego
2. Wysokości cząstkowej wydatków na usługi medyczne
3. Wysokości ogólnej wydatków na usługi medyczne
4. Wysokości wydatków z roku poprzedniego na wynagrodzenia dla personelu
5. Innych wydatków związanych z funkcjonowaniem zakładu opieki zdrowotnej w tym zobowiązań wymagalnych
Art. 39
Wysokość budżetu przyznawana jest przez Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej na podstawie danych określonych w Art. 38, z uwzględnieniem danych dodatkowych takich jak:
1. Warunki gospodarcze regionu
2. Przypływ i odpływ obywateli w rejonie zakładu opieki zdrowotnej
3. Możliwości poniesienia strat nieokreślonych lub określonych w roku na który ustalany jest budżet
4. Konieczności wymiany sprzętu medycznego
5. Danych o możliwym przypływie pacjentów w roku na który ustalany jest budżet
6. Innych które wynikać będą z przyszłych reform prawnych i gospodarczych
Art. 40
Budżet dynamiczny, Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ustala na następujących zasadach;
1. Oblicza wysokość funduszy dostępnych z budżetu państwa które może rozdysponować
2. Od początku 11 miesiąca każdego roku do połowy 12 miesiąca, zbiera informacje niezbędne do ustalenia wysokości budżetu dynamicznego
3. Przetwarza informacje i zgodnie z zapotrzebowaniem zakładu opieki zdrowotnej przydziela wstępny projekt budżetu dynamicznego na rok określony
4. Rozdziela fundusze do budżetów dynamicznych na zasadach określonych w ustawie, przed rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego a najpóźniej w 31 dni po jego rozpoczęciu.
5. W razie gdy budżet proponowany przez Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej jest uznawany przez zarząd zakładu opieki zdrowotnej za niewystarczający, następuje ponowne rozpatrzenie budżetu przez NUOZ
6. W razie wystąpienia nieprawidłowości określonych w Art. 40, ust. 5, w Zakładzie Opieki Zdrowotnej obowiązuje już przyznany budżet
1) Jeśli wysokość budżetu przyznanego ponownie przez NUOZ jest niższa od dotychczasowego, NUOZ potrąca w roku następnym kwotę wykorzystaną ponad wysokość ponownie przyznanego budżetu
Art. 41
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej może być pośrednikiem przy zakupie sprzętu medycznego, lekarstw, oraz innych środków niezbędnych do obsługi medycznej Obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 42
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej posiada centralę w Mieście Stołecznym Warszawa, oraz oddziały zgodnie z prawem funkcjonowania dotychczasowego, Narodowego Funduszu Zdrowia.
Art. 43
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej jest zależny od ministerstwa właściwego do spraw zdrowia i jest pośrednikiem między ministerstwem właściwym do spraw zdrowia a zakładami opieki zdrowotnej. Nie jest jednak zwierzchnikiem zakładów opieki zdrowotnej.
Art. 44
Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej składki na obsługę medyczną wpłaca na zasadach dotychczasowych, jednak kompetencje w tym zakresie, dotychczas utrzymywane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, przejmuje Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej.
Art. 45
Funkcjonowanie wewnętrzne Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej ustala się na podstawie ustawy, oraz wewnętrznego statutu.
1. Statut określany jest jednorazowo przed końcem roku 2009 i przesyłany do Ministra właściwego do spraw zdrowia.
2. Statut centralny obowiązuje we wszystkich oddziałach NUOZ
Art. 46
Władze oraz pracownicy bezpośredni Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej utrzymywane są zgodnie z umowami podpisanymi z Narodowym Funduszem Zdrowia aż do czasu ich wygaśnięcia lub zerwania zgodnie z obowiązującym prawem.
1. Po wygaśnięciu umów, każdorazowo, gdy wyrażona jest chęć obu stron, mogą być one podpisane na nowych zasadach lub przedłużone, z czymże umowy zawierane są już z Naczelnym Urzędem Opieki Zdrowotnej.
Art. 47
Dyrektorem Naczelnym Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej jest każdorazowo minister właściwy do spraw zdrowia.
Art. 48
Kompetencje Dyrektora Naczelnego ustalane są w drodze rozporządzenia jednak nie później niż 2 miesiące po ogłoszeniu ustawy w dzienniku ustaw.
Art. 49
Dyrektor Narodowego Funduszu Zdrowia oraz kadra zarządzająca, utrzymuje swój stosunek prawny w Naczelnym Urzędzie Opieki Zdrowotnej, jednak ich prawa i obowiązki zmieniają się zgodnie z obowiązującą ustawą.
Art. 50
Funkcjonowanie Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej finansowane jest z budżetu państwa.
Rozdział IV
Fundusz Rezerwowy
Art. 51
Tworzy się Fundusz Rezerwowy, jako jednostkę budżetową ministerstwa właściwego do spraw zdrowia, dysponowaną przez Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej.
Art. 52
Wysokość Funduszu Rezerwowego każdego roku ustala Minister właściwy do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia.
Art. 53
Fundusz Rezerwowy służy do finansowania niedostatków finansowych budżetów dynamicznych, w razie gdy ustalona kwota roczna jest niewystarczająca na finansowanie funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej.
Art. 54
Zarząd każdego zakładu opieki zdrowotnej może, w drodze złożenia dokumentu zwanego „Deklaracją Dotacyjną” w Naczelnym Urzędzie Opieki Zdrowotnej, otrzymać dotację z Funduszu Rezerwowego.
Art. 55
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej przydziela fundusze z Funduszu Rezerwowego, na podstawie otrzymanej Deklaracji Dotacyjnych, jednak całkowita wysokość dotacji może być różna od zgłoszonej przez zakład opieki zdrowotnej w Deklaracji Dotacyjnej
Art. 56
Wysokość dotacji ustalana jest przez odpowiednie organy wewnętrzne Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej na zasadach określonych;
1. Wysokość pożądanej dotacji w stosunku do faktycznych wydatków dodatkowych poniesionych z braku funduszy na budżecie dynamicznym
2. Faktyczne zapotrzebowanie finansowe w terminie do ustalenia noworocznego budżetu dynamicznego w stosunku do pożądanej dotacji.
3. Gdy zakład opieki zdrowotnej nawiązał stosunek kredytowy przy zakupie sprzętu medycznego, środków farmaceutycznych oraz innych niezbędnych do obsługi medycznej obywatela określonej ustawowo, spłacenie kwoty kredytu.
Art. 57
Dotacja z Funduszu Rezerwowego nie jest kredytowana.
1. Wyjątkiem jest Art. 56 ust. 3, gdy zakup nie był konieczny.
1) Konieczność zakupu ustala się na;
a) Niedobór środków farmaceutycznych
b) Niedobór środków do obsługi medycznej, wyłączając zakup sprzętu medycznego mechanicznego.
Art. 58
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest do uwzględnienia dodatkowych kosztów w budżecie na rok następny, oraz uwzględnienie kwoty dotacji z Funduszu Rezerwowego w tworzeniu nowego budżetu dynamicznego dla danego zakładu opieki zdrowotnej.
Art. 59
Wygląd Deklaracji Dotacyjnej określa minister właściwy do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia.
Rozdział V
Przepisy i postanowienia końcowe
Art. 60
Narodowy Fundusz Zdrowia likwiduje się po wpisaniu ustawy do dziennika ustaw, zaś Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej rozpoczyna swe funkcjonowanie przed końcem sierpnia 2009 roku.
Art. 61
Informacje na temat Zakładów Opieki Zdrowotnej NUOZ zbiera zgodnie z przepisami ustawy.
Art. 62
Pierwszy budżet dynamiczny zakładów opieki zdrowotnej, ustala się na podstawie świadczeń medycznych do których zobowiązane były zakłady opieki zdrowotnej na podstawie umów Narodowego Funduszu Zdrowia.
1. Oraz całości wydatków danego zakładu opieki zdrowotnej na obsługę medyczną obywateli, w roku 2009 oraz w roku 2008
Art. 63
Fundusz Rezerwowy uruchamia się wraz z początkiem roku 2010.
Art. 64
Ustawą o finansowaniu zakładów opieki zdrowotnej nie obejmuje się Ośrodków Drogowego Ratownictwa Medycznego, chyba, ze nowelizacje stanowią inaczej.
Art. 65
Programy i urządzenia do ewidencjonowania usług medycznych przez zakłady opieki zdrowotnej, dostarcza Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia przed końcem roku 2010.
Art. 67
Dodatkowe przepisy organizacyjne Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej oraz Budżetów Dynamicznych, określać może Minister właściwy do spraw zdrowia w drodze rozporządzeń, jednak nie mogą one wykraczać poza kompetencje tej ustawy.
Art. 66
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej w dzienniku ustaw.
Cytat:
USTAWA
o "Umowie o Obsługę Medyczną" oraz jej obsłudze systemowej.
Art. 1
Ustawa określa podstawowe zasady funkcjonowania „Umowy o Obsługę Medyczną”
1. Wprowadza się dokument prawny zwany „Umową o Obsługę Medyczną”
2. Dokument ten jest umową o opiekę medyczną między świadczeniodawcą i świadczeniobiorcą, który zobowiązany jest uiszczać opłaty wg cennika ustalonego przez świadczeniodawcę w ramach ustaleń wewnętrznych.
1) Świadczeniodawcą jest każdy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej mający w kompetencji opiekę zdrowotną nad pacjentem.
2) Świadczeniobiorcą jest każdy obywatel przebywający na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
3) Świadczenie zdrowotne może otrzymać każdy obywatel przebywający na terenie Rzeczpospolitej Polskiej wg przepisów zamieszczonych w odpowiedniej ustawie.
3. Każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej, jest zobowiązany podpisać „Umowę o Obsługę Medyczną” z wybranym Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
1) Jeśli obywatel Rzeczpospolitej Polskiej jest niepełnoletni, „Umowę o Obsługę Medyczną” podpisuje jego prawny opiekun, z wybranym przez siebie Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
2) Jeśli obywatel Rzeczpospolitej Polskiej jest osobą niepełnosprawną, może on upoważnić wybraną osobę która ukończyła 18 rok życia, do podpisania „Umowy o Obsługę Medyczną” z wybranym przez siebie Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
3) Jeśli obywatel Rzeczpospolitej Polskiej, nie jest w pełni władz umysłowych, „Umowę o Obsługę Medyczną” podpisuje w jego imieniu małżonek, pełnoletnie dziecko lub opiekun prawny.
4. „Umowę o Obsługę Medyczną” podpisuje się z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, w którego obszarze działania znajduje się aktualny adres zameldowania świadczeniobiorcy .
5. „Umowa o Obsługę Medyczną” podpisywana jest na okres nie krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 120 miesięcy.
6. Forma spłaty należności wynikającej z obsługi medycznej świadczeniobiorcy, ustala się w „Umowie o Obsługę Medyczną” wg przepisów wewnętrznych Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, z którym świadczeniobiorca podpisał umowę.
Art. 2
„Umowa o Obsługę Medyczną” zobowiązuje świadczeniodawcę do:
1. Transportu świadczeniobiorcy do Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z którym podpisana została „Umowa o Obsługę Medyczną”, gdy pacjent tego wymaga lub o takowy prosi.
2. Opiekę medyczną nad świadczeniobiorcą, określoną w odpowiednich ustawach.
3. Transport świadczeniobiorcy z Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, do miejsca zamieszkania pacjenta gdy pacjent o takowy prosi.
4. Oraz innych świadczeń wynikających z odpowiednich ustaw dotyczących obsługi medycznej przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
5. Jeśli świadczeniobiorca w chwili gdy potrzebuje opieki medycznej, znajduje się poza obszarem działań Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z którym podpisał „Umowę o Obsługę Medyczną”, transport oraz opiekę zdrowotną nad obywatelem podejmuje najbliższy Zakład Opieki Zdrowotnej należący do Skarbu Państwa lub Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej gdy obywatel tego sobie zażyczy.
6. Jeśli nastąpi sytuacjia opisana w Art. 2 pkt. 5 opłaty za świadczenia zdrowotne w Zakładzie Opieki Zdrowotnej należącym do Skarbu Państwa są pobierane w trakcie wypisu pacjenta, lub w formie kredytowanej.
1) Jeśli pacjent pragnie spłacić należność w formie kredytowanej, należność rozkłada się na dwie części, a termin spłaty wyznacza się na 2 miesiące od daty wypisu.
2) Opłata za świadczenie zdrowotne pokrywa koszty leczenia pacjenta w Zakładzie Opieki Zdrowotnej należącym do Skarbu Państwa, lub Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej.
3) Pacjent ma prawo zażyczyć sobie przetransportowania go do Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z którym podpisał „Umowę o Obsługę Medyczną”, po 24 godzinach leczenia i jeśli odległość od miejsca jego aktualnego leczenia, do Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, nie jest większa niż 50km. Koszty transportu pokrywa pacjent lub Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej z którym pacjent podpisał „Umowę o Obsługę Medyczną” , jeśli taka możliwość została opisana w umowie.
Art. 3
1. Tworzy się „Listę Umów o Obsługę Medyczną”
2. „Lista Umów o Obsługę Medyczną” jest spisywana na podstawie kopii „Umów o Obsługę Medyczną” wysłanych do odpowiedniego wydziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
3. „Lista Umów o Obsługę Medyczną” jest podstawą postępowania dyspozytorni pogotowia ratunkowego (w chwili zgłoszenia konieczności interwencji medycznej) z pacjentem który podpisał „Umowę o Obsługę Medyczną” z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
4. Na podstawie „Listy Umów o Obsługę Medyczną” dyspozytor pogotowia ratunkowego ustala który Zakład Opieki Zdrowotnej należy powiadomić.
5. „Lista Umów o Obsługę Medyczną” jest zapisywana w formie programu komputerowego w systemie komputerowym centrum powiadamiania ratunkowego
1) Program komputerowy tworzony jest przez ministerstwo właściwe do spraw zdrowia.
Art.4
1. Dyspozytor pogotowia ratunkowego, w chwili przyjmowania zgłoszenia, jest zobowiązany zapytać o imię i nazwisko oraz adres zameldowania osoby która potrzebuje interwencji pogotowia ratunkowego jeśli osoba ta podpisała „Umowę o Obsługę Medyczną” z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
2. Dyspozytor sprawdza w odpowiednim programie komputerowym kto jest świadczeniodawcą obsługi medycznej osoby która potrzebuje interwencji pogotowia ratunkowego, i powiadamia owego świadczeniodawcę o konieczności obsługi medycznej pacjenta.
Art. 5
1. Tworzy się „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” w siedzibach wydziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia.
1) Gdy w siedzibie wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia nie ma miejsca na utworzenie „Wydziału Umów o Obsługę Medyczną”, zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia w porozumieniu z władzami powiatu, wyznacza nowe miejsce dla wydziału.
2. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” jest finansowany przez Skarb Państwa w porozumieniu z Narodowym Funduszem Zdrowia.
3. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” zajmuje się przyjmowaniem oraz przetwarzaniem kopii „Umów o Obsługę Medyczną” w formę „Listy Umów o Obsługę Medyczną” , oraz przechowywaniem kopii w archiwach wydziału.
4. W „Wydziale Umów o Obsługę Medyczną” nie może być zatrudnionych więcej niż 9 osób.
5. W „Wydziale Umów o Obsługę Medyczną” zatrudnia się pracowników w danej ilości i specjalizacjach:
1) Dwóch programistów
2) Zarządcę wydziału
3) Sekretarza/sekretarkę
4) Archiwizatora
5) Dwóch Prawników
6) Dwóch łączników z Narodowym Funduszem Zdrowia
6. Określa się następujące kompetencje pracowników:
1) Programista –Osoba znająca się na obsłudze komputera, obsłudze Internetu, programów typu „Office” oraz osoba przeszkolona w obsłudze programu komputerowego powiązanego z systemem komputerowym centrum powiadamiania ratunkowego. Programista wprowadza dane z „Umów o Obsługę Medyczną” do systemu komputerowego centrum powiadamiania ratunkowego oraz do wprowadzania danych do systemu „Krajowego Spisu Umów o Obsługę Medyczną”
2) Zarządca wydziału – Osoba o odpowiednich kwalifikacjach, pozwalających na obsługę merytoryczną, finansową oraz organizacyjną wydziału
3) Sekretarz/sekretarka – Osoba zarządzająca sekretariatem wydziału, przyjmująca kopie „Umów o Obsługę Medyczną” oraz zapewniająca obsługę merytoryczną oraz prawną sekretariatu.
4) Archiwizatora – Osoba zarządzająca archiwum wydziału.
5) Łącznika z Narodowym Funduszem Zdrowia- Zapewnia obsługę merytoryczną, prawną oraz organizacyjną między wydziałem a Narodowym Funduszem Zdrowia.
6) Prawnika – Sprawdza on poprawność dostarczonych „Umów o Obsługę Medyczną” oraz konsultuje się z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej gdy umowa wymaga poprawek.
7. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” jest zobowiązany do comiesięcznego zdawania raportu z otrzymanych „Umów o Obsługę Medyczną” Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
8. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” jest łącznikiem między Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej a Narodowym Funduszem Zdrowia. Zobowiązany on jest do udzielania porad prawnych oraz merytorycznych Niepublicznym Zakładom Zdrowotnych dotyczących funkcjonowania „Umów o Obsługę Medyczną”.
9. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” wydawanie „Umów o Obsługę Medyczną” które są wysyłane do Niepublicznych Zakładom Opieki Medycznej widniejących w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej w ilości którą zażyczy sobie NZOZ. Od każdej wysłanej kopii pobiera się opłatę 15zł +VAT.
10. Każdy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest zobowiązany co 7 dni wysyłać do „Wydziału Umów o Obsługę Medyczną” kopie „Umów o Obsługę Medyczną” podpisanych ze świadczeniobiorcami w okresie poprzednich 7 dni.
11. Czas pracy wszystkich „Wydziałów Umów o Obsługę Medyczną” ustala się na 8 godzin roboczych, w godzinach 9:00-17:00.
12. Wynagrodzenia dla pracowników „Wydziału Umów o Obsługę Medyczną” ustala się wg pełnionej funkcji. Wysokość wynagrodzenia ustala samodzielnie zarząd wojewódzkiego wydziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
13. Zarząd Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest co roku przekazywać do „Wydziału Umów o Obsługę Medyczną” statystyki, dotyczące podpisanych „Umów o Obsługę Medyczną”. Statystyki powinny zawierać.
1) Ilość podpisanych umów.
2) Średnią czasu na jaki zostały podpisane umowy.
3) Ilość obsłużonych pacjentów.
14. „Wydział Umów o Obsługę Medyczną” tworzy się w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące od wpisania ustawy do dziennika ustaw.
Art. 6
1. Treść „Umowy o Obsługę Medyczną” wystosowuje minister właściwy do spraw zdrowia, w odpowiednim rozporządzeniu, w czasie nie dłuższym niż 14 dni od wpisania ustawy do dziennika ustaw.
2. Po wydaniu odpowiedniego rozporządzenia o treści „Umowy o Obsługę Medyczną” Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia jest zobowiązane do utworzenia „Krajowego Spisu Umów o Obsługę Medyczną” w formie systemu komputerowego.
3. Przed ukończeniem 2 miesięcznego okresu który wyznacza ramy czasowe tworzenia „Wydziałów Umów o Obsługę Medyczną”, kompetencje opisane w Art. 5 pkt. 9 przejmuje Narodowy Fundusz Zdrowia w odpowiednim wydziale zastępczym.
4. Po podpisaniu przez obywatela Rzeczpospolitej Polskiej „Umowy o Obsługę Medyczną” z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, obywatel powinien zgłosić się do odpowiedniego urzędu odpowiedzialnego za zabezpieczenia socjalne w celu otrzymania uprawnień pozwalających na niepobieranie przez odpowiednie urzędy odpowiedzialne za zabezpieczenia społeczne opłat na „ubezpieczenie chorobowe”.
5. W związku z Art. 6 pkt. 4 odpowiedni urząd odpowiedzialny za zabezpieczenia społeczne
traci prawo do pobierania „ubezpieczenia chorobowego” od obywatela Rzeczpospolitej Polskiej który podpisał „Umowę o Obsługę Medyczną” z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.
6. Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia organizuje druk „Umów o Obsługę Medyczną” oraz prowadzi „Rejestr Umów o Obsługę Medyczną”
7. O wydruk „Umów o Obsługę Medyczną” zobowiązany jest się ubiegać każdy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
1) Zarząd NZOZ zobowiązany jest podać swój nr. w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej
2) Zarząd zobowiązany jest podać ilość umów które chce otrzymać.
Art. 7
1. „Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać znak wodny będący jednocześnie poświadczeniem iż „Umowa o Obsługę Medyczną” jest prawdziwa.
2. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać Numer Identyfikacyjny
3. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna być koloru seledynowego
4. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać podpis ministra właściwego do spraw zdrowia.
5. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać pieczątkę Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej który jest świadczeniodawcą
6. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać podpis zarządcy Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej który jest świadczeniodawcą
7. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać podpis świadczeniobiorcy
8. Umowa o Obsługę Medyczną” powinna zawierać podpis zarządcy wojewódzkiego wydziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
9. Podpis ministra właściwego do spraw zdrowia oraz zarządcy wojewódzkiego wydziału Narodowego Funduszu zdrowia jest nanoszony na „Umowę matkę” na podstawie której kopiuje się pozostałe „Umowy o Obsługę Medyczną”.
10. Dokładnym wyglądem graficznym „Umowy o Obsługę Medyczną” zajmuje się ministerstwo właściwe do spraw zdrowia i tworzy go w czasie nie dłuższym niż 14 dni od czasu wpisania ustawy do dziennika ustaw
Art. 8
1. „Rejestr Umów o Obsługę Medyczną” jest dokumentem w którym zawarte są numery identyfikacyjne „Umów o Obsługę Medyczną” w celu ich weryfikacji oraz organizacji.
2. Z „Rejestru Umów o Obsługę Medyczną” wykreśla się „Umowę o Obsługę Medyczną” gdy ta straciła ważność lub została zerwana.
3. Rejestr Umów o Obsługę Medyczną” prowadzi Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia, poprzez wyznaczony wydział.
4. „Rejestr Umów o Obsługę Medyczną” jest dokumentem tajnym i nie może zostać ujawniany osobom trzecim nie związanym z jego obsługą.
Art. 9
1. Numer „Umowy o Obsługę Medyczną” zawiera się przedziale od 1 do 99999999
2. Numer Identyfikacyjny nie może być dłuższy niż 20 cyfr.
3. Numer Identyfikacyjny powinien zawierać:
1) Dwucyfrowy kod województwa będący równocześnie numerem wojewódzkiego wydziału Narodowego Funduszu Zdrowia
2) Numer Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej który tworzony jest na podstawie nr. NZOZ w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej.
3) Numer „Umowy o Obsługę Medyczną” przyznawany indywidualnie każdej umowie.
4. Każde województwo otrzymuje dwucyfrowy kod
1) Zachodnio-Pomorskie- 01
2) Pomorskie- 02
3) Warmińsko-Mazurskie- 03
4) Podlaskie- 04
5) Lubuskie- 05
6) Wielkopolskie- 06
7) Kujawsko-Pomorskie- 07
Łódzkie- 08
9) Mazowieckie- 09
10) Lubelskie- 10
11) Dolnośląskie- 11
12) Opolskie- 12
13) Śląskie- 13
14) Małopolskie- 14
15) Świętokrzyskie- 15
16) Podkarpackie- 16
5. Przykładem Numeru Identyfikacyjnego jest, 09254399999999 gdzie:
1) 09 jest kodem województwa
2) 2543 jest nr NZOZ
3) 99999999 jest numerem „Umowy o Obsługę Medyczną”
Art. 10
Drukarnią która zajmie się drukowaniem „Umów o Obsługę Medyczną” zostaje mennica państwowa. Odpowiedni sprzęt drukujący oraz zaopatrzenie zapewnia ministerstwo właściwe do spraw zdrowia.
Art. 11
Ministerstwo właściwe do spraw zdrowia tworzy „Rejestr Umów o Obsługę Medyczną”, „Krajowy Spis Umów o Obsługę Medyczną”, „Listę Umów o Obsługę Medyczną” w przeciągu 30 dni od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw, oraz zapewnia ich obsługę.
Art. 12
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Cytat:
USTAWA
o Komercjalizacji Zakładów Opieki Zdrowotnej
Rozdział I
O podstawowych zasadach komercjalizacji
Art. 1. Zakłady Opieki Zdrowotnej należące do Skarbu Państw oraz samorządów w powiatach grodzkich, będące w pełnym udziale Skarbu Państwa mogą zostać sprzedane w drodze przetargu lub akcji tylko osobom prawnym, posiadającym przedsiębiorstwo prywatne z wszystkimi uprawnieniami do prowadzenia działalności gospodarczej, i gdy przedsiębiorstwo prywatne w zeszłym roku zanotowało obrót roczny przekraczający 500 tys. zł.
Art. 2. Zakłady Opieki Zdrowotnej należące do Skarbu Państwa i będące w pełnym jego udziale, na mocy uchwały właściwych organów powiatów ziemskich bądź gmin, nie mających praw powiatu grodzkiego, w drodze przetargu/aukcji mogą zostać skomercjalizowane .
Art. 3. Komercjalizacji może ulec 60% stanu Zakładów Opieki Zdrowotnej będących w pełnym udziale Skarbu Państwa.
Art. 4. Tworzy się Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji.
Art. 5. Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji, tworzy Minister Właściwy w porozumieniu z właściwymi organami Powiatu grodzkiego.
Art. 6. Zakłady Opieki Zdrowotnej nie znajdujące się na Liście Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji, nie mogą ulec komercjalizacji, nawet gdy powiat grodzki wyda zgodę na sprzedanie Zakładu Opieki Zdrowotnej w drodze przetargu lub aukcji.”
Art. 7. Cenę początkową ustala się po przeprowadzeniu wyceny przez odpowiednie organy państwowe.
Art. 8
W ramach komercjalizacji Zakładów Opieki Zdrowotnej, które znajdują się na Liście Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji:
1. Sprzedaje się nieruchomość, będąca w pełnym udziale Skarbu Państwa
2. Sprzedaje się urządzenia mechaniczne będące częścią wyposażenia Zakładu Opieki Zdrowotnej, będące w pełnym udziale Skarbu Państwa.
3. Urządzenia mechaniczne które są na wyposażeniu Zakładu Opieki Zdrowotnej w ramach umowy o kredyt, lub leasing, mogą zostać sprzedane w ramach komercjalizacji, tylko po podpisaniu przez osobę prawną kupującą Zakład Opieki Zdrowotnej, umowy o podjęciu spłaty kredytu lub leasingu w czasie i kwocie jaka zostanie przedstawiona przez kredytodawcę lub firmę leasingową.
Art. 9.
Czas spłaty kredytu lub umowy leasingowej, nie może być krótszy niż zawarty w umowie między kredytodawcą lub firmą leasingową a Zakładem Opieki Zdrowotnej, o podjęcie leasingu lub kredytu na dane urządzenie mechaniczne.
Art. 10.
Kwota spłaty kredytu lub umowy leasingowej, nie może być wyższa niż zawarta w umowie między kredytodawcą lub firmą leasingową a Zakładem Opieki Zdrowotnej, o podjęcie leasingu lub kredytu na dane urządzenie mechaniczne.
Art. 11.
Sprzedaje się grunty będące w pełnym udziale Skarbu Państwa, na których znajdują się nieruchomości należące do Zakładu Opieki Zdrowotnej
Art. 12.
Gdy grunt jest w udziale Skarbu Państwa, na podstawie umowy o dzierżawę gruntu podpisaną z osobą prawną lub fizyczną, nieruchomości należące do Zakładu Opieki Zdrowotnej mogą zostać sprzedane tylko wtedy, gdy osoba prawna lub fizyczna z którą Skarb Państwa podpisał umowę o dzierżawę gruntu, zgodzi się na podpisanie umowy o dzierżawę gruntu z osobą prawną lub fizyczną która w drodze przetargu/aukcji zdobędzie prawa do nieruchomości należących do Zakładu Opieki Zdrowotnej, które znajdują się na gruncie będącym w udziale Skarbu Państwa na podstawie umowy o dzierżawę gruntu.
Art. 13.
Osoba prawna lub fizyczna będąca właścicielem gruntu na którym znajduje się Zakład Opieki Zdrowotnej, i będąca wydawcą umowy o dzierżawę gruntu który jest w udziale Skarbu Państwa, musi zostać poinformowana o wpisaniu Zakładu Opieki Zdrowotnej na Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji, oraz musi zostać poinformowana o treści zawartej w „Ustawie z dnia o komercjalizacji Zakładów Opieki Zdrowotnej art. 7.
Art. 14.
Przetarg lub aukcja w drodze której ma zostać skomercjalizowany Zakład Opieki Zdrowotnej którego nieruchomości należące do niego, znajdują się na gruncie będącym w udziale Skarbu Państwa, na podstawie umowy o dzierżawę gruntu, nie może się odbyć gdy osoba prawna lub fizyczna będąca wydawcą umowy o dzierżawie gruntu, oraz tym samym będąca właścicielem gruntu, nie wyrazi zgody na podpisanie nowej umowy o dzierżawę gruntu z osobą prawną która w drodze przetargu/aukcji zdobędzie prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Art. 15.
Jeżeli nastąpią okoliczności opisane w Art. 14 Skarb Państwa w porozumieniu i po wydaniu zgody przez ministra właściwego ma prawo do przekazania umowy o dzierżawę gruntu podpisanej z osobą prawną lub fizyczną będącą właścicielem gruntu, na ręce osoby która w drodze przetargu/aukcji zdobędzie prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej. W takim przypadku przetarg/aukcja może się odbyć, a osoba która nabędzie prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej, otrzymuje prawa do gruntu takie jakie zawarte są w umowie między Skarbem Państwa a osobą prawną lub fizyczną która jest właścicielem gruntu na którym znajdują się nieruchomości należące do Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Art. 16.
Gdy nastąpią okoliczności opisane w art. 15, gdy umowa o dzierżawę gruntu zawartej między Skarbem Państwa a osobą prawną lub fizyczną będącą właścicielem gruntu, wygasa już po przekazaniu rzeczonej umowy osobie prawnej, odpowiedzialność za przedłużenie umowy o dzierżawę gruntu ponosi osoba prawna która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej w ramach przetargu/aukcji.
Art. 17.
Gdy Zakład Opieki Zdrowotnej, zostaje przekazany osobie prawnej w ramach przetargu/aukcji podjętej w ramach Ustawy o komercjalizacji Zakładów Opieki Zdrowotnej, cały personel zakładu zobowiązany jest podpisać umowę o pracę z osobą prawną która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej w drodze przetargu/aukcji.
Art. 18.
Gdy prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej zostają przekazane osobie prawnej, pracownik zakładu ma prawo do nie podpisania umowy o pracę z osobą prawną która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Art. 19.
Jeśli nastąpi sytuacja opisana w art. 18, następuje automatyczne rozwiązanie umowy o pracę między pracownikiem a Zakładem Opieki Zdrowotnej który został przekazany osobie prawnej w ramach przetargu/aukcji.
Art. 20.
Pracownik którego umowa została rozwiązana na podstawie art. 19 tej ustawy, może ubiegać się o pracę w innym Zakładzie Opieki Zdrowotnej, będącym w pełnym udziale Skarbu Państwa, jak także w innym Zakładzie Opieki Zdrowotnej będącym w pełnym udziale osoby prawnej, która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej w ramach przetargu/aukcji.
Art. 21
Zakład Opieki Zdrowotnej, będący w pełnym udziale Skarbu Państwa, posiadający zadłużenie może zostać poddany komercjalizacji”
Art. 22.
Obsługę zadłużenia Zakładu Opieki Zdrowotnej, przejmuje w proporcjach: 70% zadłużenia osoba prawna która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej w ramach przetargu/aukcji. Natomiast obsługę pozostałych 30% zadłużenia przejmuje Skarb Państwa.
Art. 23.
Jeśli Skarb Państwa nie jest w stanie spłacić 30% zadłużenia Zakładu Opieki Zdrowotnej, istnieje możliwość przekazania obsługi długu dla osoby prawnej która nabyła prawa do Zakładu Opieki Zdrowotnej. Przekazanie następuje po podpisaniu Umowy o przekazanie obsługi długu, przy zgodzie osoby prawnej przejmującej dług.”
Rozdział II
O zasadach spłaty długów Zakładów Opieki Zdrowotnej
Art. 24.
Gdy następuje sytuacja opisana w Art. 23 i Skarb Państwa nie jest w stanie spłacić 30% zobowiązań majątkowych Zakładu Opieki Zdrowotnej, istnieje możliwość wydania obligacji, z których zostanie pokryta kwota długu.
Art. 25.
Obligacje mogą być wydawane osobom prawnym oraz osobom fizycznym.
Art. 26.
Skarb Państwa nie może wypuścić obligacji, gdy osoba prawna która została właścicielem Zakładu Opieki Zdrowotnej w drodze przetargu/aukcji przejęła w formie Umowy o przekazanie długu, obsługę zadłużenia zakładu nie wyrazi na to zgody.
Art. 27.
W ramach Art. 23 istnieje możliwość przekazania tylko części zobowiązania majątkowego którego obsługę zapewnia Skarb Państwa. Przekazany dług nie może być niższy niż 50% wartości zadłużenia obsługiwanego przez Skarb Państwa.
Art. 28.
Gdy zadłużenie obsługiwane przez Skarb Państwa rośnie w stosunku rocznym więcej niż 5% kwoty początkowej przejętej przez Skarb Państwa po komercjalizacji zakładu, osoba prawna która została właścicielem Zakładu Opieki Zdrowotnej w drodze przetargu/aukcji, może ubiegać się o wypuszczenie obligacji w trybie natychmiastowym przez Skarb Państwa.
Art. 29.
Osoba prawna lub fizyczna będąca kredytodawcą w ramach obligacji, nie otrzymuje żadnych praw do Zakładu Opieki Zdrowotnej
Art. 30.
Po komercjalizacji Zakładu Opieki Zdrowotnej, terminy egzekucji komorniczych przesuwa się o 18 miesięcy od terminu ustalonego przed komercjalizacją Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Rozdział III
O głównych zasadach komercjalizacji Zakładów Opieki Zdrowotnej
Art. 31. Komercjalizacji nie mogą ulec:
1) żłobki
2) zakłady rehabilitacji leczniczej
3) pogotowia ratunkowe
4) laboratoria diagnostyczne
5) zakłady opiekuńczo-lecznicze
6) zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze
7) Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej
Art. 32. Komercjalizacji mogą ulec
1) Szpitale
2) Przychodnie
3) Ośrodki zdrowia
4) Poradnie
5) Prewentoria
6) pracownie protetyki stomatologicznej i ortodoncji,
7) sanatoria
Art. 33. Zakład Opieki Zdrowotnej który w drodze przetargu/aukcji został sprzedany osobie prawnej, uzyskuje status Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej oraz wszelkie prawa i obowiązki wynikające z tego tytułu.
Art. 34. Komercjalizacji mogą ulec tylko Zakłady Opieki Zdrowotnej, będące w pełnym udziale Skarbu Państwa, samorządu powiatu lub gminy.
Art. 35. Po komercjalizacji Zakładu Opieki Zdrowotnej, nadal obowiązuje zasada wynikająca z Ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. „O zakładach opieki zdrowotnej” (Dz. U. Nr91, poz. 408) Art. 12. pkt. 1 którego brzmienie określa: „Zakład opieki zdrowotnej może rozpocząć działalność dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru.”
Art. 36. W rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej, prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, skomercjalizowany Zakład Opieki Zdrowotnej określa się jako „Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Art. 37. Leczenie pacjentów którzy leczyli się na terenie Zakładu Opieki Zdrowotnej przed jego komercjalizacją, po komercjalizacji do czasu ich wypisu, koszty leczenia pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia na zasadach objętych odpowiednią ustawą.
Art. 38. Koszty leczenia pacjentów przebywających w sanatoriach oraz prewentoriach pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia na zasadach objętych odpowiednią ustawą.
Rozdział IV
Określający szczegółowe zasady tworzenia Listy Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji.
Art. 39. Minister właściwy w porozumieniu z właściwymi organami powiatu grodzkiego, tworzy Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji na zasadach:
1) Aby Zakład Opieki Zdrowotnej mógł być wpisany na listę, musi mieć ustanowiony status prawny na podstawie ustaw właściwych o Zakładach Opieki Zdrowotnej.
2) Zakład Opieki Zdrowotnej nie może zostać wpisany na listę gdy jest on w trakcie remontu generalnego
3) Zakład Opieki Zdrowotnej może zostać wpisany na listę gdy nieruchomości należą lub są w pełnym udziale Skarbu Państwa lub powiatu.
4) Zakład Opieki Zdrowotnej które na rok poprzedni nie wykazały zobowiązań wymagalnych i tym samym dają zysk Skarbowi Państwa nie mogą zostać skomercjalizowane.
Art. 40.
Z zasad wynikających z Art. 3 lista może objąć tylko 60% całkowitego stanu Zakładów Opieki Zdrowotnej należących lub będących w pełnym udziale Skarbu Państwa.
Art. 41.
Gdy spełnione zostały wymagania wynikające z Art. 43 minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z właściwymi organami powiatu grodzkiego wprowadza zakłady na Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji , w drodze konkursu.
Art. 42.
Głównymi kryteriami wprowadzania pierwszeństwa dla Zakładu Opieki Zdrowotnej na listę w ramach konkursu muszą być:
1) Wysokość zadłużenia wyższa (zobowiązania majątkowego) niż 3 mln. Zł
2) Bliskie terminy spłat zobowiązań majątkowych przez Zakład Opieki Zdrowotnej.
3) Duża ilość pacjentów przyjmowanych w skali roku przez Zakład Opieki Zdrowotnej.
4) Niski poziom wyposażenia Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Art. 43.
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z właściwymi organami powiatu grodzkiego, tworząc Listę Zakładów Opieki Zdrowotnej Zdolnych do Komercjalizacji, jest zobowiązany umieścić załączniki do Zakładów Opieki Zdrowotnej w których:
1) Znajduje się aktualne zadłużenie Zakładu Opieki Zdrowotnej
2) Znajduje się stan personelu Zakładu Opieki Zdrowotnej
3) Znajduje się wykaz sprzętu którego właścicielem jest Zakład Opieki Zdrowotnej
4) Znajduje się ilościowy wykaz roczny osób leczonych we wszystkich wydziałach Zakładu Opieki Zdrowotnej
5) Znajduje się wykaz ilościowy osób leczonych w każdym z wydziałów Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Art. 44.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Moje pytanie jest następujące - czy to dobry krok do prywatyzacji Służby Zdrowia... czy UPR poparłoby takie projekty ? Czekam na wasze opinie.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin